Witajcie Dziś znowu troszkę zwiedzana mojego miasta . Oto dworzec główny . Zaraz będzie jego remont więc trzeba to uwiecznić . Pierwsze zdjęcia robione jesienią a te ogrodzone to już teraz.. Przy dworcu była budka z zapiekankami i w związku z remontem musiała zniknąć. Nawet z teteekspre4sie mówili że znika budka ze słynnymi pysznymi zapiekankami . Ja w swoim mieście jadałam zapiekanki ale nie te przy dworcu wiec nie wiem czy były takie pyszne . A niedaleko dworca takie oto trzy świątynie są . Jedna to kościół katolicki
Parafia Św. Maksymiliana Marii Kolbego - Franciszkanie
Parafia Greckokatolicka (Bizantyjsko-ukraińska)
p.w. Pokrowa Matki Bożej
W 1902 wydrążono pod torami tunele łączące poszczególne perony. W 1907 uruchomiono pierwszą linię tramwajową, która połączyła dworzec ze Śródmieściem i umożliwiła wygodne skomunikowanie stacji z miastem. W 1911 ukończono elektryfikację budynku dworcowego oraz peronów.
W nocy z 17 na 18 lutego 1945 dworzec spłonął. Przebudowa i modernizacja zniszczonego budynku zakończyła się w 1948 roku. Kształt nowego dworca odbiegał od poprzedniego. Charakterystycznym elementem stała się wieża zegarowa górująca nad pawilonami. Dworzec w takiej postaci służył miastu przez dwadzieścia lat, po czym został rozebrany. Nowy budynek został oddany do użytku w 1971 roku[2]. Architektura budynku jest przykładem stylu panującego w ówczesnym okresie. Rozległa hala kasowa o powierzchni ok. 1000 m² połączona była z mniejszą częścią PKS 2-kondygnacyjną antresolą. Na parterze zaprojektowano obszerną poczekalnie dla podróżnych (dziś znajdują się tam sklepy, pizzeria), natomiast na pierwszym piętrze znajdował się bar WARS - zamknięty pod koniec lat osiemdziesiątych (wraz z kwiaciarnią). Hala kasowa PKP wypełniona była światłem dzięki ścianie wykonanej ze szkła. Konstrukcja dworca jak na owe czasy była nowoczesna i dorównywała sztandarowej inwestycji tamtych lat - Warszawie Centralnej. W całym budynku zastosowano stolarkę aluminiową wraz z podwójnymi szybami. Ciekawym rozwiązaniem było zastosowanie ogrzewania ciepłym powietrzem. Wyloty ogrzewania znajdują się w różnych miejscach, między innymi widoczne są dziś przy wyjściu na pierwszy peron oraz przy kasach. Zgodnie z obowiązującymi ówcześnie przepisami pod podłogą holu zlokalizowano schron. Jedno z wejść widoczne jest do dziś w tunelu łączącym perony.
Lubię z Tobą zwiedzać Twoje miasto :) Pozdrawiam cieplutko :)
OdpowiedzUsuńBasiu, dzięki Tobie poznam Olsztyn nigdy tam nie będąc:)
OdpowiedzUsuńMiło było Basiu zwiedzić dworzec w Twoim mieście. Może kolejnym razem zabierzesz nas do Franciszkanów? Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńFajnie pokazujesz swoje miasto.
OdpowiedzUsuń