sobota, 1 czerwca 2024

Spacerki

 Witajcie . Oto moje kolejne spacerki . W dniu matki po mszy poszłyśmy na spacerek . Oto zdjęcia przy naszym kościele . Tam znajduje się przedszkole i szkoła podstawowa pod wezwaniem świętej rodziny . Tuz obok od niedawna znajduje się Warmińsko Mazurskie centrum szermierki i kultury fizycznej  https://radioolsztyn.pl/szermierka-w-olsztynie-ma-nowy-dom-nowoczesne-centrum-sportowe-oddane-do-uzytku/01715542

Poszłam z mama na spacerek bo chciałam  mamie fundnąć obiad z okazji jej święta w pobliskiej  restauracji. Niestety że to dzień matki i komunie więc wolnych miejsc nie było . Do innej nie szłyśmy choć jeszcze kilka blisko miałyśmy . Było ciepło wiec chciałyśmy na zewnątrz a w tamtych nie mieli tak stolików. Tak więc wyszedł nam mały spacerek czyli dłuższa droga z kościoła . Przy okazji zrobiłam zdjęcia dzikich róż. Kolejny spacerek był w mieście . Chciałam obfocić pewna wille  i przy okazji po sklepach pochodzić . Wille widziałam zdjęcie na grupie pstryk z Olsztyna . OOO idę idę szukam gdzie to jest. Z bliska nie poznałam ze to ona  wiec nie mam zdjęć całości . Okazało się że ja już obfacałam jak z Hanią  chodziłam po mieście . http://basiapawlak.blogspot.com/2022/10/spacerkiem-po-miescie.html

Zdjęcie przed numerem 6 .    Budynek przy ul. Kajki 4 w Olsztynie. Został on zaprojektowany przez Augusta Feddersena. W tym domu ten znakomity twórca mieszkał i aż do 1945 roku prowadził swoją pracownię.

Budynek powstał w latach 1924-1925.

Po zakończeniu wojny...

... obiekt przejął skarb państwa i przekazał Polskiemu Stronnictwu Ludowemu. W latach 70. ub. wieku z tyłu budynku dostawiono dobudówkę mieszczącą salę konferencyjną oraz biura partyjne.

Obecnie właścicielem jest spółka Corab, która będzie tu miała swoją siedzibę.

Architektura budynku, choć niepozbawiona elementów dekoracyjnych, jest dość oszczędna i nosi cechy modernizmu. Pierwotnie obiekt posiadał także okiennice, które nadawały budowli charakteru, przywodząc na myśl piękne wiejskie siedziby. Architekt nie zapomniał o otoczeniu. To z jego desek kreślarskich wyszły projekty dwóch sąsiednich budynków. W ten sposób powstała spójna zabudowa. Projekt nie ograniczał się bowiem do samych brył. Feddersen pomyślał także o tzw. przedogródku. Takie same posiadają stojące obok domy jego projektu.

August Thomas Feddersen (ur.24 lipca 1881 r. w Schottburg/Hadersleben (Nordschleswig) obecnie Dania, zm. 11 listopada 1947 r. w Husum) – architekt, twórca m.in. projektu młyna i spichlerza w Olsztynie. Praca

Przejściowo zatrudniono go w Urzędzie Budowlanym we Flensburgu. Został urlopowany w celu ukończenia dwusemestralnego studium w Wyższej Szkole Technicznej w Dreźnie. Tam zainteresował się pracami architektonicznymi.

Do Pilawy wyjechał w 1910 roku. Projektował dużo obiektów w południowej części Prus Wschodnich, w tym również na terenie Olsztyna. Zaprojektował gmach teatru, klasztor franciszkanek, magazyn zbożowy (teren przy ul. Partyzantów), zespół domów willowych. Do stylu budowli włoskiego renesansu nawiązał w zespole klasztornym, zaś gmach teatru ma w sobie ślady germańskiego triumfalizmu.

Do 1945 roku jego pracownia znajdowała się w jednej z willi (nr 4, obecnie siedziba PSL). Prowadził ją jego syn Hans Jochen, który urodził się w Olsztynie.

Na Zachód wyjechał w 1945 roku.https://stowarzyszeniemazurskie.pl/august-feddersen-%E2%80%93-olsztynski-architekt  

A w tamtym poście zdjęcie  numer 4 itp mam blisko budynek w kawałkach a całość  to z netu wzięty a na tym spacerku zrobiłam zdjęcie całości 














Zdjęcie całej willi nie moje 






4 komentarze: