piątek, 20 października 2017

Zamek krzyżacki w Malborku

Witajcie Ostatnio byłam na wycieczce w Malborku i zwiedzaliśmy zamek krzyżacki .Już kiedyś dawno temu byłam i niewiele  pamiętam .Teraz narobiłam masę zdjęć wiec może coś w pamięci zostanie.  
Zamek w Malborku (niem. Ordensburg Marienburg) – największy na świecie zamek pod względem powierzchni[1], usytuowany w Malborku, na prawym brzegu Nogatu.
Wzniesiony w kilku etapach od 1280 do poł. XV w. przez zakon krzyżacki, początkowo konwentualny i siedziba komtura, w latach 1309–1457 siedziba wielkich mistrzów zakonu krzyżackiego i władz Prus Zakonnych, w latach 1457–1772 rezydencja królów Polski[2][3], od 1466 siedziba władz Prus Królewskich, od 1568 siedziba Komisji Morskiej, w 1772 zajęty przez administrację Królestwa Prus i zdewastowany w latach 1773–1804[4]; rekonstruowany w latach 1817–1842 i 1882–1944[4], zniszczony w 1945, ponownie rekonstruowany od 1947; w 1949 wpisany do rejestru zabytków, w 1994 uznany za pomnik historii[5], w 1997 wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO; od 1961 siedziba Muzeum Zamkowego w Malborku.
W 1286 na południe od zamku lokowano Malbork (Stare Miasto), którego mury miejskie sprzężono z murem obronnym zamku w jednolity system obronny[4]. W 1388 na wschód od zamku założono Nowe Miasto. W latach 1626–1635 miasto i zamek otoczono wałem fortecznym o narysie bastionowym, zaś przyczółek mostowy na lewym brzegu Nogatu osłonięto dziełem rogowym[6].
Zespół zamkowy w Malborku obejmuje[4][6]:
  • Zamek Wysoki, czworoboczny, z dziedzińcem otoczonym krużgankiem, kościołem Najświętszej Maryi Panny z kaplicą grobową św. Anny, gdaniskiem, wieżami Kleszą i Wróblą
  • Zamek Średni, wzniesiony w miejscu byłego przedzamcza, trójboczny, z rozległym dziedzińcem otwartym ku Zamkowi Wysokiemu (oddzielonym od niego murem i fosą), z kaplicą św. Bartłomieja, Wielką Komturią, Infirmerią, Wielkim Refektarzem, Pałacem Wielkich Mistrzów, Refektarzem Letnim, Refektarzem Zimowym, wieżą Kurzą Nogą
  • Zamek Niski (Przedzamcze), z Karwanem, kaplicą św. Wawrzyńca oraz szeregiem zabudowań gospodarczych.
Zamek w Malborku jest jednym z najznakomitszych przykładów średniowiecznej architektury obronno-rezydencyjnej w Europie[4].

6 komentarzy:

  1. Też miałam okazję być w tym roku w Malborku. Wspaniałe miejsce :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Basieńko, piękna wycieczka. Widzę, że nawet Krzyżaka spotkaliście:)
    Buziaczki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Basiu! Wspaniałe Miejsce, Zamek jest największy , Ale i chyba najładniejszy - Pozdrawiam Gorąco

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie widziałam osobiście, ale zdjęcia robią wrażenie :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dawno już tam nie byłam, a nawet najbliższy weekend spędzę 20 km od zamku.

    OdpowiedzUsuń