środa, 1 maja 2019

Ogólnopolskie Święto Kaszanki przypada na 1 maja .

Witajcie  Lubicie kaszankę.   Kiedyś sporo jej jadłam teraz troszkę mniej   Ogólnopolskie Święto Kaszanki przypada na 1 maja
.
Co tu dużo mówić, kaszanka to nasza duma. Święto to początkowo obchodzone było w okolicach Płocka, dziś jednak jest znane w całej Polsce. Początek długiego majowego weekendu to zresztą świetna okazja, by zjeść kaszankę z grill
Do Polski kaszanka, potrawa co najmniej do XVII wieku tam nieznana, trafiła prawdopodobnie z Niemiec przez Śląsk.Kiszka należała kiedyś do pokarmów zakazanych przez samego cesarza. Jedno z pism wiedeńskich, podając historyę kiszki, przypomina z tego powoda zabawny rozkaz cesarza bizantyńskiego Leona IV, panującego od roku 886 do 911. Monarcha ów wydał następujący reskrypt:
„Dowiedzieliśmy się, że ludzie wściekli się do tego stopnia, iż wlewają krew do flaków i wytwarzają w ten sposób nowy rodzaj potrawy. Ponieważ nie możemy się na to zgodzić, aby żarłoczność zohydzała honor naszego państwa, przeto rozkazujemy: ktokolwiekby żywił się taką obrzydliwością ma być obity i ogolony aż do skóry jak człowiek bez czci. Władze zaś, któreby pozwoliły na taką nikczemność, zapłacą za niedbalstwo swoje dziesięć funtów w złocie.
Pogoń” z 4 lipca 1886


8 komentarzy:

  1. Kaszankę z grilla uwielbiam.
    Miłej majówki, Basiu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolejne święto, o którym nie wiedziałam. Czasami zdarza mi się jeść kaszankę, ale raczej rzadko. Radosnej majówki Basiu.:)

    OdpowiedzUsuń
  3. O matko jak ja dawno kaszanki nie jadłam, a kiedyś wcinałam ją aż się uszy trzęsły taką smażoną z cebulką... mniam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. No masz nawet nie wiedziałam ,że jest takie święto coś dla mojego męża wielbiciela kaszanki z grilla ;) Smacznego Basiu:)

    OdpowiedzUsuń
  5. W ogóle nie wiedziałam, że jest takie święto jeszcze w takiej dacie super sprawa. Aż mam smaka na kaszankę:).

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam kiszkę, niestety, moja wątroba zawsze protestuje!!!

    OdpowiedzUsuń
  7. Super święto ! Nawet w telewizji o nim mówili :) Pozdrawiam i życzę smacznego !

    OdpowiedzUsuń
  8. A ja akurat 1 maja miałam kaszankę na śniadanie :). Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń