wtorek, 27 czerwca 2023

27 czerwca - Światowy Dzień Walki z Cukrzycą

 

27 czerwca - Światowy Dzień Walki z Cukrzycą

Światowy Dzień Walki z Cukrzycą obchodzony jest 27 czerwca, czyli w rocznicę odkrycia insuliny przez Fredericka Bantinga. Dzięki temu odkryciu cukrzyca zmieniła swój status z choroby nieuleczalnej, na chorobę przewlekłą.

Według danych WHO na cukrzycę choruje ponad 440 milionów osób. Umiera na nią nawet 1,6 miliona osób w ciągu roku.

Liczba ta z roku na rok rośnie. Choroba ta szczególnie dotyka osoby w krajach o niskim i średnim dochodzie. W Polsce choruje na nią około 3 milionów osób, z czego 1/3 nie jest świadoma, że na nią choruje. Dlatego też budowanie świadomości o istnieniu cukrzycy jest tak ważne.

Cukrzyca jest chorobą przewlekłą. Powodem występowania tej choroby jest zaburzenie produkcji insuliny w organizmie (hormon wytwarzany przez trzustkę). Funkcją tego hormonu jest transportowanie glukozy z krwi do wszystkich komórek w ludzkim organizmie,
a następnie jest ona przetwarzana w energię. W przypadku, gdy insulina działa nieprawidłowo lub jej brakuje, poziom glukozy zaczyna wzrastać we krwi. Zbyt wysoki poziom glukozy we krwi (hiperglikemia), może podprowadzić do uszkodzeń organów wewnętrznych.

Wyszczególniamy dwa typy cukrzycy:
- insulinozależna - wymaga codziennego podawania insuliny, aby wyrównać poziom glukozy we krwi; chorują na nią głównie młode osoby;
- insulinoniezależna - na rozwój wpływa głównie styl życia, czyli brak aktywności fizycznej, nadwaga, nieprawidłowe odżywianie;
- stan przedcukrzycowy - stężenie glukozy we krwi jest podwyższone, jednak na tyle niskie, aby wywołać cukrzycę.  

Ja mam stan przedcukrzycowy 


 



4 komentarze:

  1. Tego święta lepiej nie obchodzić. Pozdrowienia od cukrzyka.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wlazłam tu bo ja też jestem cukrzyk choć nie jestem na 100% przekonana, chyba muszę to jeszcze raz sprawdzić. Ciekawe , piszesz że są dwa rodzaje cukrzycy, czy to jest to samo co 1 i 2, bo ja znam tylko takie określenie :- Mogłabym zapytać wujka google ale skoro o tym piszesz to chyba wiesz?? A święto pewnie jest takie ale ja się tym nie interesuję to nie wiem .
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Myślę, że to dobry powód, aby uświadomić społeczeństwo na temat tej choroby. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń