środa, 23 stycznia 2019

23 stycznia dzien pisma ręcznego

Dzień Pisma Ręcznego przypada na 23 stycznia



W dobie e-maili, komunikatorów i telefonów komórkowych coraz rzadziej wykorzystujemy pismo ręczne. Do lamusa odchodzą też papierowe notesy i pamiętniki. W Dzień Pisma Ręcznego warto sobie o nim przypomnieć. Writing Instrument Manufactures Association jako datę święta wybrało 23 stycznia ponieważ w tym dniu urodził się John Hancock – jeden z sygnatariuszy Deklaracji Niepodległości, znany z charakterystycznego podpisu.
Pismo odręczne według definicji to pismo za pomocą przyrządów do pisania, takich jak długopis, ołówek lub pióro. Pismo odręczne odzwierciedla także nasz nastrój i sytuację w jakiej coś zapisujemy lub notujemy. Ponieważ styl pisma każdej osoby jest bardzo osobisty i unikalny może być użyty w studiach osobowości lub przy diagnozowaniu stanów chorobowych.
Charakter pisma nie jest jednak taki sam od momentu, kiedy uczymy się niezdarnie naśladować pierwsze literki napisane przez mamę lub nauczyciela na tablicy po moment, kiedy drżącą ręką próbujemy naskrobać na kawałku kartki jakąś wiadomość, patrząc przez grube szkła okularów. Podlega on przemianom uwarunkowanym zmianami, jakie sami przechodzimy... Święto zostało ustanowione przez the Writing Instrument Manufactures Association (WIMA), a jego celem jest zwrócenie uwagi na znaczenie i rolę pisma ręcznego. Dlaczego 23 stycznia? Jest to data urodzin Johna Hancocka – jednego z sygnatariuszy Deklaracji Niepodległości. Hancock znany jest ze swojego dużego i ozdobnego podpisu.
Dlaczego warto pisać ręcznie?
Ręczne pisanie:
Wspomaga rozwój sprawności manualnej oraz precyzji ruchów, a one z kolei są niezbędne dla prawidłowego rozwoju poznawczego.
To nie tylko kreślenie liter na papierze, to czynność, która sprzyja rozwojowi umiejętności czytania, zdolności językowych i krytycznego myślenia.
Uczy samokontroli i dyscypliny.
Wspomaga i ćwiczy pamięć.
Można ten dzień potraktować z przymrużeniem oka, a można... zorganizować konkurs na najładniejsze pismo. Dziś, gdy sztuka kaligrafii niemal zanikła, a listy piszemy wyłącznie na komputerze, może to być dobrą zabawą (zawsze można też wybrać się do Muzeum Syrokomli w Borejkowszyźnie i spróbować swoich sił w pisaniu piórem... gęsim.


http://l24.lt/pl/ciekawostki/item/169905-23-stycznia-obchodzony-jest-dzien-pisma-recznego
"Rota"
Oj  to nie dla mnie święto  bo ja to pisze jak kura pazurem

6 komentarzy:

  1. A ja bardzo lubię pisać ręcznie. Nigdy nie korzystam z komputera przy robieniu notatek czy zapisywaniu potrzebnych dat. Moi znajomi twierdzą ,że mam ładne pismo choć ja sama twierdzę,że widziałam zdecydowanie ładniejsze. Nie wiedziałam, że pismo ręczne ma swoje święto, więc bardzo dziękuję Basiu,że o tym napisałaś :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Basieńko, nawet nie wiedziałam, że jest takie święto. Ze mną jest tak: kiedy się spieszę, bazgrzę jak kura pazurem. Kiedy się staram, piszę nie najgorzej (choć do kaligrafii mi bardzo daleko).
    Ściskam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny post! Czasem warto czegoś nowego się dowiedzieć. Ja lubię pisać ręcznie i często to robię by nie zapomnieć jak się to robi. Niestety za dużo w naszym życiu komputera. Pozdrawiam cieplutko:))

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję Basiu za garść informacji, nawet nie wiedziałam, że jest takie święto. W konkursie kaligraficznym nie miałabym szans, ale fakt że im mniej piszemy ręcznie, tym charakter pisma się pogarsza.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nawet nie wiedziałam, że jest takie święto. Ja lubię pisać odręcznie i często jakieś notatki robię, ale nie ukrywam że też trochę bazgrolę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Oooo a to jest takie święto. Nie wiedziałam.
    Basiu też bazgrolę :) serdeczności.

    OdpowiedzUsuń