poniedziałek, 7 sierpnia 2023

Spacerek

 Witajcie. Będąc w byłych koszarach nie poszłyśmy do autobusu tylko dalej na spacerek .

Najpierw wiadukty Już je obfacałam wiec tylko symboliczne 

1

wiadukty przy Artyleryjskiej

To jedyna pozostałość z pionierskich czasów olsztyńskiej kolei. Pierwszy zbudowano w latach 1872-1873, drugi w 1892 roku. Dzisiaj taka budowa trwałaby pewnie ze dwa razy dłużej.

Druga połowa XIX wieku to dla Olsztyna czas rozkwitu. Z małej zapyziałego miasteczka Allenstein staje się sporym i ładnym miastem. Liczba mieszkańców wzrosła z 4 tys. w 1846 roku do 25 tys. w 1895 r. W 1890 roku.


Kolej dotarła do Olsztyna w latach 1872-1873 kiedy to Niemcy zbudowali linię kolejową z Torunia do Królewca. Wtedy to zbudowano dwa wiadukty u zbiegu dzisiejszych ulic Artyleryjskiej, Żarskiej i Wyzwolenia.


Dwa wiadukty kolejowe w przełomie Łyny w Olsztynie – zespół wiaduktów kolejowych znajdujących się w pobliżu ulic Artyleryjskiej, Żarskiej i Wyzwolenia w Olsztynie, na przecięciu szlaku kolejowego z Łyną.


Wiadukty maja ponad 20 metrów wysokości. Dzięki temu z pociągu można podziwiać niemal całą panoramę starej części Olsztyna. Wystarczy wsiąść na Dworcu Głównym w jakikolwiek pociąg osobowy jadący z Olsztyna w kierunku Gdańska lub Warszawy. Po kilku minutach wysiadamy na Dworcu Zachodnim.


2 Rzeka łyna i nawet widok na zamek 

3W tym budynku mieści się Zgromadzenie Zakonne Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi

4 Mury miejskie . Wiecie co Niby na starym mieście ostatnio jestem często ale jak widać jeszcze cos nowego odkrywam bo w stonę mórów niby byłam ale dokładnie  w tym miejscu nie byłam 

1




2


3

4



















3 komentarze:

  1. Basiu, widać, że bardzo lubisz spacerki. Super.
    Małgosia X

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba nie byłem w tych okolicach jak odwiedzałem Olsztyn. Ciekawe okolice jednym słowem.

    Pozdrawiam!
    Mozaika Rzeczywistości.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kolejny udany spacerek :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń