środa, 3 lipca 2019

św Halina

Witajcie Bardzo wam dziękuję za życzenia dla mamy. Moja mama nazywa się Halina
Halinaimię żeńskie pochodzące od greckiego γαλήνη galene – "spokój", "błogostan". Od Haliny powstała Halka, spopularyzowana dzięki operze Stanisława MoniuszkiHalka, którą niekiedy nadawano jako samodzielne imię.Odkryłam że jest nawet święta o tym imieniu
Halina z Koryntu, cs. Muczenica Galina Korinfskaja (zm. 258) – dziewica i męczennica chrześcijańska, święta Kościoła katolickiego oraz prawosławnego. Według podań hagiograficznych Halina żyła w III wieku w Koryncie. Była uczennicą świętego Kwadrata z Koryntu i wraz z nim poniosła śmierć męczeńską podczas prześladowań chrześcijan korynckich w roku 258[1][2]. W innej wersji Halina poniosła śmierć w tym samym roku w Koryncie, utopiona w morzu[3] lub ścięta[2] jako jedna z towarzyszek męczennika Leonida, ucznia Kwadrata[2] (oprócz niej zginęły również Nika, Kalisa lub Kalida, Nunechia, Wasylisa, Teodora i Chariessa)[3].
W Kościołach wschodnich jej wspomnienie liturgiczne obchodzone jest w grupie towarzyszy św. Leonida: 10/23 marca i 16/29 kwietnia[a][3], a w Kościele Katolickim 1 lipca. Jest czczona jako patronka osób nie pijących alkoholu (abstynentów alkoholowych)
http://nasipatroni.pl/sw-halina-galina-z-koryntu-patronka-abstynentow-alkoholowych/

23 komentarze:

  1. Moja chrzestna ma na imię Halina.
    Buziaczki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Moja chrzestna również ma na imię Halina :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Hala mówił do mamy mój nieżyjący tato.

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne imię. Nie znam nikogo o tym imieniu.
    Serdeczności, Basiu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nasza wnuczka (półroczna )ma tak na imię.wołamy ją Haluszka.

      Usuń
    2. Ja mam na imie Halina i jestem z tego zadowolona. Jest nas malo, wsrod tlumu roznych powtarzajacych sie imion. Pozdrawiam wszystkie Haliny i osoby nam przyjazne.

      Usuń
  5. Piękne imię, ja osobiście nie znam bliżej nikogo o takim imieniu, ale od razu myśli przywołują Halinkę Kiepską haha :D Pozdrawiam! ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Moja żona ma na imię Halina, wspaniała

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja mam na imię Halina

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię gdy mówi się do mnie Hala albo Lina

    OdpowiedzUsuń