środa, 13 listopada 2019

Dzień Placków Ziemniaczanych 13 listopada

W roku 2019 Dzień Placków Ziemniaczanych przypada na 13 listopada (środa)

i.

Śmietana, jogurt, cukier, dżem, majonez? Co dziś położysz na placki ziemniaczane? Bo to oczywiste, że 13 listopada należy przyrządzić albo chociaż zjeść potrawę, która znana była już w XVII wieku.Według Wikipedii placki ziemniaczane lub placki kartoflane – prosta potrawa przygotowywana z ziemniaków i smażona na tłuszczu. Głównymi składnikami placków są starte na tarce surowe ziemniaki z dodatkiem cebuli (ten składnik pomija się, gdy placki podawane są na słodko), jajek, niewielkiej ilości mąki i soli. Według niektórych przepisów starte ziemniaki z cebulą zalewa się wrzącym mlekiem. Na Podlasiu dodawana jest odrobina pieprzu i majeranku.
Placki ziemniaczane podaje się zaraz po usmażeniu, aby pozostały chrupkie. W wersji na słono podawane mogą być z gulaszem lub z różnego rodzaju sosami, kwaśną śmietaną, pokruszoną bryndzą, z gzikiem itd. Na słodko podaje je się z cukrem i śmietaną lub twarogiem, a także z konfiturami, zagotowanymi z cukrem kiszonymi brusznicami (kuchnia białoruska), musem jabłkowym etc.Mniam uwielbiam placki ziemniaczane . Mogę je jeść bez tych różnych dodatków a nawet na zimno

8 komentarzy:

  1. Ja to zawsze ze śmietaną i cukrem, mniam. Niektóre dodatki jak majonez to mnie zaskoczyły, nigdy tak nie jadłam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ostatnio ziemniaki na placki trę na większej, jarzynowej tarce, do tego ser żółty starty, cebula i czosnek. Łyżka śmietany + łyżka mąki jeżeli potrzeba, ja dodaję jeszcze zioła. Z mięsem z grilla cudo.No to podałam przepis ;-)
    Dzisiaj też na śniadanie jadłam placki, ale nie z ziemniaków, tylko z mąki z maślanką.
    pozdrawiam Basiu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam placki ziemniaczane (czasem z dodatkiem cukinii). Na zimno chyba nawet bardziej mi smakują. Z dodatkami i bez dodatków (byle nie na słodko - nie wyobrażam sobie zjeść ich z cukrem, brrr:):):)
    Buziaczki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam placki ziemniaczane. Jemy bez dodatków.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja też uwielbiam placki ziemniaczane. Często dodaję marchewkę lub dynię, są wtedy bardziej złociste. Jem zawsze ze śmietaną i cukrem :)Bardziej "lajtowa" wersja placków jest z gotowanych ziemniaków :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Kocham jeść placki ziemniaczane

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam!!!
    Zwłaszcza z majonezem choć to bomba kaloryczna !!! Ale od kilku lat już nie jadłam tych pyszności 🥴😓
    Pozdrawiam 😉
    Ps. U mnie też wersja z pieprzem i majerankiem.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie przepadam za plackami, ale bardzo lubię kartoflaka, czyli taką babkę kartoflaną pieczoną w prodiżu :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń