czwartek, 21 listopada 2019

Telewizja i książki

Witajcie . W środę oglądałam w telewizji wielki test o wybitnych polkach . Sporo się dowiedziałam.Ciekawe było.Nawet trochę znałam odpowiedzi . Wcześniej oglądałam wielki test o Jagiellonach i tam sporo odpowiedzi znałam. A to dlatego że oglądałam kilka seriali i czytałam książki. Teraz z przyjemnością oglądam Koronę królów  . Jak był ten ten o Jagiellonach to na początku była scena z serialu Królowa Bona . Kiedyś ogladalam ten serial i bardzo mi się podobał .Królowa Bona – polski serial historyczny w reżyserii Janusza Majewskiego, emitowany przez Telewizję Polską od 24 grudnia 1980 do 24 maja 1981. Serial realizowany był między innymi na Wawelu, w Malborku i na Zamku w Lidzbarku Warmińskim.

Bohaterką dwunastoodcinkowego serialu jest Bona Sforza, która była córką tytularnego księcia Mediolanu, a w 1518 roku została królową Polski. Serial to rozpisany na odcinki fresk historyczny, przedstawiający dzieje Polski i Wielkiego Księstwa Litewskiego w pierwszej połowie XVI wieku. Film ukazuje Bonę jako kobietę twardą, rozsądną władczynię, z uporem dążącą do wyznaczonych sobie celów.

Czytałam też książkę 
Smok w herbie Halina Auderska Smok w herbie to powieść historyczna. Powieść ukazuje nam panoramę panowania ostatnich Jagiellonów. Postacią główną jest tu królowa Bona. Widzimy tu portret kobiety "rządnej i mądrej, gwałtownej i namiętnej, ale prze nikogo nie kochanej..."

Oglądalam też seria i czytałam książkę 

Królewskie sny 

Józef HenHen, najpierw stworzył scenariusz do serialu historyczno-biograficznego,a jego ogromna popularność zrodziła potrzebę napisania książki. Za rolę Jagiełły Gustaw Holoubek otrzymał w 1989 roku p restiżową nagrodę Złoty Ekran.opowiadając o ostatnich latach pano­wania Władysława Jagiełły, potwierdza tezę, że historię można przedsta­wić w porywający sposób. Życie króla ukazuje uniwersalność niezmiennej natury człowieka, która nie zna granic terytorialnych ani czasowych.

3 komentarze:

  1. Świetnie Basiu,że masz taką pasję:) Również oglądam Koronę Królów,oraz coraz częściej interesują mnie takie historyczne filmy. Miłego dnia 😉 Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Basieńko, bardzo lubię filmy historyczne i te oczywiście oglądałam. A. Śląska była świetna w roli królowej Bony.
    Uściski.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też oglądałam ten test. I podobnie jak Ty wiele się z niego dowiedziałam. Pozdrawiam mocno

    OdpowiedzUsuń